Aktualności

23-02-2023

Stalowe kolosy są już nad Wisłą

Trwają przygotowania do montażu konstrukcji stalowych nowego mostu przez Wisłę. Na placu budowy pracują już potężne dźwigi, które umożliwią przymocowanie ogromnych metalowych elementów. Dzięki sprzyjającej pogodzie, montaż na filarach będzie mógł rozpocząć się w drugiej połowie marca.

Most pieszo-rowerowy przez Wisłę stanie się nową wizytówką Warszawy. Jeszcze w grudniu zeszłego roku zakończyło się betonowanie filarów dwóch ostatnich rzecznych podpór. Zgodnie z planem, okres zimowy przeznaczony jest na przygotowania do montażu konstrukcji stalowej.

Plan jest konsekwentnie realizowany, dzięki czemu na wiosnę, oprócz gotowych już podpór, będziemy mogli zobaczyć pierwsze stalowe elementy przeprawy.

Najpierw było malowanie

Pod koniec stycznia wykonawca przedstawił nam próbki imitujące gabaryty, kształt oraz styki montażowe docelowej konstrukcji. Stal została pokryta farbą imitującą kolor cortenu. Materiał ten dobrze zniesie dużą wilgotność nad rzeką. Próbki spełniały oczekiwania architektoniczne i estetyczne, co pozwoliło dać zielone światło na malowanie docelowych elementów, które stworzą jedną z najdłuższych tego typu przepraw na świecie.

Kolosy nad Wisłą

Część pomalowanych stalowych elementów dotarła już na plac budowy. Przygotowywane są pierwsze przymiarki pod montaż na filarach. Do tych prac wykorzystywany jest żuraw Demag CC3800. To ogromne urządzenie, którego nośność to aż 650 ton. Przy pomocy tego typu maszyn, montuje się np. śmigła turbiny wiatrowej. Specjalistyczny sprzęt wykorzystywany jest nie bez przyczyny – jeden element ma 23 metry długości i waży nawet 36 ton.

W najbliższym czasie będą odbywać się kolejne dostawy oraz scalanie konstrukcji.

W międzyczasie wykonawca kończy konstruowanie podpór tymczasowych na wodzie i lądzie.