Kontekst miejsca
Inwestycja przybliży Pragę do centrum – skomunikuje rewitalizowane obszary z bulwarami z Traktem Królewskim.
Idea przeprawy warszawskiej
Komunikacja między dwoma brzegami była dla Warszawy ważna przez całą jej historię, również na długo przed włączeniem prawobrzeżnych terenów w poczet miasta. Wsie i jurydyki (prywatne enklawy szlacheckie) takie jak Praga, Kamion, Skaryszew czy Golędzinów odgrywały dużą rolę w rozwoju stolicy. Pierwsze stały most w Warszawie to most Zygmunta Augusta, który istniał w latach 1573-1603. Drewniana konstrukcja budziła w tamtych czasach powszechne uznanie na świecie. Kilkudziesięcioletni żywot mostu zakończyła kra na Wiśle. O jego lokalizacji przypomina do dziś ulica Mostowa na Nowym Mieście.
Z braku stałych przepraw często popularne były tymczasowe mosty łyżowe oraz, w późniejszych czasach, pontonowe, które można było stosunkowo łatwo i szybko zbudować oraz rozebrać. Po zniszczeniu mostu Zygmunta tymczasowe mosty łyżwowe wznoszono chociażby na czas Sejmów Elekcyjnych. Podstawę komunikacji przez długi czas stanowiły jednak łodzie, czułna i barki. Na kolejny względnie stały most stolica musiała czekać aż do 1775 roku. Był to most Ponińskiego, który istniał do 1806 roku. Nastepnym w historii był pierwszy warszawski most stalowy, czyli most Kierbedzia (oficjalnie początkowo „most Aleksandryjski”) oddany do użytku w 1864 roku i istniejący do 1944 roku. Dziś oczywiście mostów w Warszawie jest już zdecydowanie więcej. Most na Pragę będzie dwunastą stołeczną przeprawą przez Wisłę.
Wybór miejsca
Co ciekawe, w 1948 roku dokładnie w miejscu budowanej obecnie przeprawy powstał most pontonowy wybudowany przez Warszawski Pułk Saperów. Również dziś wskazane wydaje się połączenie obu brzegów właśnie na wysokości ulicy Karowej i Okrzei. Dzięki temu powstanie ciąg komunikacyjny, który może wręcz stanowić przedłużenie Osi Saskiej.
To również przedłużenie Nowego Centrum Warszawy, bo choć most będzie nieco oddalony od ścisłego centrum stolicy, to spowoduje, że Stara Praga przybliży się do uniwersytecko-wypoczynkowej części miasta. Most zbliży Pragę do Śródmieścia, łącząc rewitalizowane obszary prawobrzeżnej Warszawy z Bulwarami Wiślanymi, będzie ich swoistym przedłużeniem na drugą strone rzeki. Powstanie pieszo-rowerowy ciąg pomiędzy ul. Ząbkowską a Powiślem, prowadzący dalej w kierunku Krakowskiego Przedmieścia i Starego Miasta z ich licznymi atrakcjami.
Ważną zaletą i argumentem za tym, aby most powstał właśnie w tym miejscu jest to, że łączy ze sobą te tereny Warszawy, które są najgęściej zaludnione i najsilniej zurbanizowane oraz te najczęściej odwiedzane przez mieszkańcow już teraz.
Inwestycja jest jednym z etapów planu połączenia Warszawy po stronie praskiej i śródmiejskiej w jeden obszar funkcjonalny.
Atrakcje po obu stronach
Historia Warszawy rozpoczęła się na lewym brzegu. Obecnie miasto rozwija się jednak dynamicznie po obu stronach, a jego serce bije także na Pradze. Dzielnica objęta jest Zintegrowanym Programem Rewitalizacji, w ramach którego prowadzony jest szereg projektów, w tym m.in. remonty miejskich budynków. W zasięgu kilkunastu minut spacerem od nowego mostu znajduje się szereg ciekawych miejsc. Ulica Ząbkowska znana jest jako artystyczne zagłębie stolicy. Na ulicy Targowej działają Centrum Kreatywności oraz Muzem Warszawskiej Pragi. Ulicą Jagiellońską dojdziemy do Parku Praskiego oraz warszawskiego ZOO, po drodze mijając chociażby odnowiony budynek teatru Baj.
Po drugiej stronie rzeki znajdują się m.in. bulwary, które przyciągają setki mieszkańców nie tylko w weekendy. To dobre miejsce do odpoczynku, na uprawianie sportu czy też spotkania z przyjaciółmi. Nieopodal znajduje się kampus Uniwersystetu Warszawskiego, do którego każdego dnia zmierzają tysiące studentów, Centrum Nauki Kopernik, czasowa siedziba Muzem Sztuki Nowoczesnej oraz licznie biura, mieszkania i punkty usługowe.
Dzięki przeprawie Praga przybliży się do centrum miasta i zyska wygodne połączenie z kampusem uniwersyteckim na Powiślu.
Miejsca do odpoczynku
Poza funkcją komunikacyjną, nowa przeprawa będzie miała duże walory rekreacyjne. W dwóch miejscach linia konstrukcji mostu załamuje się. W tych zagięciach most będzie znacznie szerszy, aby piesi i rowerzyści mogli zejść na bok i bezpiecznie podziwiać widoki. Znajdzie się także miejsce na drewniane siedziska. Brak ruchu samochodowego i piękne unikatowe widoki na panoramę Warszawy pozwolą na chwilę odpoczynku i relaksu. Dla bezpieczeństwa użytkowników obiekt będzie oczywiście oświetlony oraz objęty monitoringiem.
Na przeprawie znajdą się dwie strefy wypoczynkowe z drewnianymi siedziskami.
Spośród 40 nadesłanych prac zwyciężył wspólny projekt biur Schüßler-Plan i DKFS Architects z Londynu. Jury doceniło stonowaną i niezwykle elegancką formę mostu, który doskonale wkomponowuje się w istniejący krajobraz miasta i jego zieleni. Podejmując i kontynuując istniejące osie historyczne, most zaprojektowano z punktami załamania, w których docelowo umieszczone mają być tarasy widokowe w formie schodów i trybun do siedzenia. To stamtąd właśnie rozpościerał się będzie unikatowy widok na panoramę Warszawy obejmującą Stare Miasto.
Harmonijnie zaprojektowany obiekt i wyjątkowy punkt orientacyjny w mieście
Założeniem projektu było, aby most był nie tylko obiektem czysto infrastrukturalnym, ale również atrakcyjną konstrukcją oferującą walory użytkowe, a przez to sam stał się nowym miejscem spotkań. Dzięki platformom widokowym, konstrukcja ta ma oferować mieszkańcom i turystom zupełnie nową panoramę na historyczną część Warszawy wpisaną na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Wygląd mostu jest wynikiem wymagań inżynierskich – logika techniczna i rozkład sił są czytelnym elementem eleganckiej sylwetki, która dzięki zminimalizowanej wysokości 8,4 m nad płytą pomostu nie zakłóca osi widokowych na zabytkowy Zamek Królewski. Mając na uwadze ograniczenia maksymalną dopuszczalnej wysokości, zdecydowano się na konstrukcję jednodźwigarową. Pylon jest pochylony, co nadaje stalowemu mostowi otwartego i nowoczesnego wyglądu. Ingerencja w udaną architekturę Bulwarów Wiślanych jest minimalna, a istniejąca już nowa infrastruktura jest optymalnie wkomponowana w nadwiślański brzeg.