Nowy most

Most pieszo-rowerowy połączy brzegi Wisły na wysokości ulic Karowej i Stefana Okrzei

Widok na most pieszo-rowerowy od strony Wybrzeża Szczecińskiego (Praga)

Widok na most pieszo-rowerowy od strony Wybrzeża Helskiego (Śródmieście)

Nowa przeprawa połączy Bulwary Wiślane z Pragą na wysokości ulic Karowej na lewym brzegu i Okrzei na prawym brzegu

MOST O DŁUGOŚCI 452 METRÓW

Stanie się jedną z najdłuższych tego typu przepraw na świecie. Będzie wykonany ze stali pokrytej farbą imitującą kolor kortenu. Materiał ten dobrze zniesie dużą wilgotność nad rzeką. Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą ją w 2 minuty.

SZEROKI POMOST WIDOKOWY

Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy będzie zmienna i w najwęższym punkcie wyniesie 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 m. W miejscu zagięć przeprawa będzie znacznie szersza, aby piesi i rowerzyści mogli zejść na bok i bezpiecznie podziwiać widoki.

8 żelbetowych podpór

Jednopoziomowy most ma się wspierać na ośmiu podporach z żelbetu. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa będzie się poszerzać. Rozdzieli się na dwie rampy, które zostaną przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Pomiędzy rampami zaplanowano schody dwubiegowe ze spocznikiem.

2 strefy wypoczynkowe

Na moście nie będzie podziału na strefę pieszą i rowerową. Na przeprawie znajdą się dwie strefy wypoczynkowe z drewnianymi siedziskami. Będą objęte monitoringiem. Oświetlenie zapewnią dyskretne źródła światła umieszczone w balustradach.

O moście

Inspiracją do zrealizowania pomysłu budowy przeprawy przez Wisłę była praca magisterska Małgorzaty Dembowskiej z 2014 r. Została napisana pod kierunkiem prof. Ewy Kuryłowicz na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.

Koncepcja architektoniczna mostu pieszo-rowerowego została wybrana w międzynarodowym konkursie, ogłoszonym pod koniec 2016 r. i rozstrzygnięta we wrześniu 2017 r. O nagrodę walczyło aż 40 prac konkursowych, które spłynęły także z zagranicznych pracowni.

Zwyciężyła warszawska pracownia Schuessler Plan, polska filia niemieckiego biura projektowego. Projektanci ci wcześniej zaprojektowali m.in. warszawski most im. Marii Skłodowskiej-Curie.

Jury doceniło przede wszystkim niezwykle prostą i elegancką formę projektu. Architekci dołożyli wszelkich starań, aby projekt był spójny z otaczającym go pejzażem.

Przeprawa będzie miała 452 m długości i 6 m szerokości użytkowej w najwęższym miejscu. Wykończona będzie stalą pomalowaną farbą antykorozyjną na kolor imitujący korten. W dwóch miejscach linia konstrukcji przeprawy załamuje się. W tych zagięciach most będzie znacznie szerszy, aby piesi i rowerzyści mogli zejść na bok i bezpiecznie podziwiać widoki.

Prace projektowe nad mostem były drobiazgowe i skomplikowane. Wymagały blisko 50 różnych uzgodnień, w tym z Państwowym Gospodarstwem Wodnym „Wody Polskie”.

Nowy most pieszo-rowerowy będzie jednopoziomową przeprawą położoną na siedmiu żelbetowych podporach

BUDIMEX SA jest spółką z ponad pięćdziesięcioletnią tradycją, która ma znaczący udział w rozwoju gospodarczym Polski. Naszą pracą podnosimy jakość życia milionów Polaków. W okresie 50 lat istnienia firmy zrealizowaliśmy tysiące nowoczesnych inwestycji infrastrukturalnych, kubaturowych i przemysłowych. Kultura innowacyjności, doskonalenie i kierowanie się zasadami zrównoważonego rozwoju pozwoliły nam zdobyć pozycję lidera polskiego rynku budowlanego. Jesteśmy obecni nie tylko na rynku polskim, ale też zagranicznym.

Stopniowo zwiększamy swoje zaangażowanie w sektorze facility management (obsługa nieruchomości i obiektów infrastruktury) oraz gospodarki odpadami. Od 1995 roku nasza spółka notowana jest na warszawskiej GPW, a od roku 2011 wchodzi w skład indeksu najbardziej odpowiedzialnych spółek giełdowych. Jej inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma o globalnym zasięgu – Ferrovial. W skład grupy wchodzą: Mostostal Kraków oraz FB Serwis.

Jesteśmy jednym z sygnatariuszy Porozumienia dla Bezpieczeństwa w Budownictwie – inicjatywy utworzonej w 2010 r., zrzeszającej największych generalnych wykonawców w Polsce w celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa pracy w branży budowlanej.

Więcej informacji jest dostępnych na www.budimex.pl

Trasa mostu pieszo-rowerowego połączona będzie z nowopowstałą infrastrukturą dla pieszych i rowerzystów Wybrzeża Szczecińskiego

Całość będzie mieć postać dźwigara skrzynkowego o zmiennej wysokości zwiększającej się ku podporom. Ustrój oparty będzie na masywnych żelbetowych tarczach filarowych, z których trzy posadowione będą w korycie Wisły, a dwa kolejne po wschodniej stronie szlaku żeglugowego, w oddzielonej wałem strefie wody płytkiej.

Aby spełnić wymogi co do wysokości nad lustrem wody w świetle przęsła, konieczne było zastosowanie ustroju nośnego o znacznej smukłości, przy uwzględnieniu obciążeń statycznych i szerokości powierzchni komunikacyjnej. Dlatego w przęśle głównym dźwigar musiał znaleźć się nad pomostem. Zaprojektowano go jako jednopylonowe, stalowe podwieszenie od strony wschodniej.

Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy będzie zmienna i w najwęższym punkcie wyniesie 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 m.  W skład obiektu wejdzie osiem żelbetowych podpór.

Na lewym brzegu Wisły przeprawa poszerzy się i rozdzieli na dwie rampy, które zostaną przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego

Na moście nie będzie podziału na strefę pieszą i rowerową. Minimalna przestrzeń użytkowa to 6 m, z wyjątkiem węższej z dwóch ramp po stronie lewobrzeżnej – 3,5 m. Na przeprawie znajdą się dwie strefy wypoczynkowe z drewnianymi siedziskami. Oświetlenie obiektu zapewnią źródła światła umieszczone w balustradach. Most zostanie też objęty monitoringiem.

Sama przeprawa pieszo-rowerowa będzie miała dokładnie 452 metry długości, a suma długości przęseł przekroczy 500 m.

Zmienna szerokość użytkowa od 6 do aż 16 metrów
2 strefy wypoczynkowe Z DREWNIANYMI SIEDZISKAMI
Minimalistyczne oświetlenie wbudowane w balustrady
Monitoring zapewniający bezpieczeństwo
Szeroka strefa wypoczynkowa wyposażona w siedziska i monitoring. Będzie się z niej roztaczał doskonały widok na Wisłę i panoramę Warszawy

Szeroka strefa wypoczynkowa wyposażona w siedziska i monitoring. Będzie się z niej roztaczał doskonały widok na Wisłę i panoramę Warszawy

Przeprawa połączy Bulwary Wiślane z Pragą na wysokości ulic Karowej na lewym brzegu i Okrzei na prawym brzegu Wisły. Przybliży Pragę do centrum, łącząc rewitalizowane obszary prawobrzeżnej Warszawy z Bulwarami Wiślanymi.

Dzięki niej idący tą drugą ulicą od wschodu w kilka minut znajdą się po drugiej stronie Wisły, a kierując się dalej na zachód szybko trafią w okolice Krakowskiego Przedmieścia.

Będzie to pierwsza warszawski most nad Wisłą przeznaczony tylko dla pieszych i rowerzystów.

Most pieszo-rowerowy zostanie również włączony w istniejący i planowany układ infrastruktury rowerowej po obu stronach Wisły, dzięki czemu powstanie korytarz rowerowy, łączący Pragę i Targówek z Powiślem, Śródmieściem, a nawet Wolą.

Idący ulicą Okrzei od wschodu w kilka minut znajdą się po drugiej stronie Wisły, a kierując się dalej na zachód szybko trafią w okolice Krakowskiego Przedmieścia

Wykonawca inwestycji

Przetarg na budowę mostu ogłoszono 10 maja 2021. Chętni do wykonania zadania mogli nadsyłać swoje oferty do 15 czerwca. Zgłosiło się 5 firm. 14 października wybrano wykonawcę inwestycji. Jest to firma Budimex, która zobowiązała się wybudować przeprawę pieszo-rowerową dokładnie za 120,988 mln zł. Przedmiotem zamówienia jest nie tylko budowa zapowiadanego mostu pieszo-rowerowego, ale też infrastruktury towarzyszącej i zagospodarowanie terenu.