Aktualności

14-10-2022

Zabetonowany płaszcz i oczep

Gotowe są już wszystkie trzy lądowe podpory mostu pieszo-rowerowego. Zakończyło się też pogrążanie w dnie Wisły wszystkich 216 ścianek szczelnych pod budowę podpór rzecznych. Na ukończeniu jest betonowanie fundamentu podpory oznaczonej symbolem P3. Obecnie trwa wykop pod podporę P4. 

Na czas wakacji tempo budowy mostu nieco spadło. Wpływ na to miał niski poziom wody w Wiśle – ograniczał możliwości manewrowania barkami i pchaczami na rzece. Dopiero na początku września minęło ryzyko zahaczenia przez pływający sprzęt o nieregularne dno rzeki i wykonawca, firma Budimex, mógł przyspieszyć realizację prac.

Grodzice w komplecie 

Miesiąc temu zakończyło się instalowanie wszystkich grodzic, czyli ścianek szczelnych podpór. W przypadku tych lądowych były wbijane w ziemię, a tych rzecznych – pogrążane w wodzie. Jako ostatnie zostały zainstalowane grodzice podpory oznaczonej jako P4 i w sumie w dnie rzeki znalazło się ich 216. Był to znak, że można rozpoczynać wykopy pod wylanie betonu i w dalszej kolejności stawianie filarów podpór.

Przypominamy, że każda podpora będzie się składać z trzech fragmentów. To tzw. korek betonowy, fundament i filar. Dwa pierwsze elementy służą osadzeniu podpory w ziemi. Podpora P2 już je posiada – w pierwszym tygodniu października Budimex wykonał korek, a następnie zabetonował fundament. Do jego zbrojenia zużył 32 tony stali, którą zalał 243 m sześc. betonu. Wcześniej do wykonania korka wykorzystano 138 m sześc. betonu niekonstrukcyjnego.

Tyle samo materiałów Budimex zużył, żeby wykonać dwa pierwsze fragmenty podpory P3. Jej betonowanie nastąpiło w środę, 12 października. Było dosyć widowiskowe. Niektórzy mieszkańcy idący po stronie Bulwarów Wiślanych zatrzymywali się na chwilę i przyglądali się betonowozom z efektownie rozłożonymi wysięgnikami i umocowanymi na nich rurami, którymi przez ponad 5 godzin wylewano beton.

Beton pozostało wylać jeszcze pod podporę P4, ale do tego potrzeba jeszcze trochę czasu. W tym tygodniu rozpoczęły się prace przy wykopie pod utworzenie betonowego korka. Wstępnie betonowanie planowane jest na 26 października. Termin ten może ulec zmianie ze względu na trudniejsze warunki geologiczne – wykop prowadzony jest w iłach.

Betonowanie muru oporowego 

Prace równolegle prowadzone są też na brzegu. Po stronie Bulwarów Wiślanych zabetonowano płaszcz i oczep długiego na 85 m muru oporowego. Płaszcz to betonowe pokrycie dotychczasowych wbitych ścianek szczelnych muru, a oczep to inaczej gzyms.

Z kolei po stronie praskiej charakterystyczny, bo wygięty na kształt litery L mur oporowy P1 i P2 przy podporze P7 został zakończony we wrześniu. Pozostałe lądowe podpory też już są gotowe. To zresztą najłatwiejsze do dostrzeżenia części budowanej przeprawy – ze względu na filary przygotowane do posadowienia na nich ustroju nośnego mostu.